درباره اتصال آیات سوره مریم سوره 19

 

سوره مریم گویی مجموعه ای مولتی مدیاست. انواع گوناگون وسیله ارتباط از عالم غیب با انسانها در آن ذکر میشود.

 

خلقت حضرت عیسی که همچون خلقت بشر اولیه است در این سوره ذکر شده و بعلاوه ارتباطات کلامی با جضرت مریم و اشاره به تکلم از نزدیک با حضرت موسی و ارتباط وحیانی با دیگر انبیاء نیز در آن آمده است.

 

در تولد عیسی مسیح بعنوان برترین رخداد ذکر شده عوامل مختلف الهی دست اندر کارند...

 

بنابراین ضمیر "انا" در تمام سوره به مجموعه تمام عوامل الهی اشاره میکند هر چند مقامات الهی درجات و وظایف خاص خود دارند (...و ما منا الا له مقام معلوم...) در این سوره بدلیل تعدد و تنوع و همزمانی وقایع انتخاب شده با ضمیر جمعی رخداد ها منسوب میشوند.بنظر بدیهی میرسد که وحدت مدیریت را در عالی ترین سطح منظور میکند.

 

سوره در دو قسمت بیان میشود قسمت اول تا پایان آیه 58 می باشد.در این آیه داستان انبیاء پایان می پذیرد:

 

أُولَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّةِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِنْ ذُرِّيَّةِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا إِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُ الرَّحْمَنِ خَرُّوا سُجَّدًا وَبُكِيًّا

 

مریم مقدس و انبیاء معرفی شده پس از ایشان با صفت صدق معرفی میگردند.اما ترتیب معرفی انبیاء چگونه است؟

 

بنظر میرسد ترتیب معرفی انبیاء بر حسب نزدیکی نجوی و فاصله دعای ایشان با خداوند است.عزلت گزیدن و با خداوند نجوا کردن متعدد اشاره شده است.پس از عزلت گزیدن و استغاثه به درگاه خداوند و تحکیم ایمان بسمت مردم آمدن و دعوت به ستایش الهی است...فرزندان صالح بعنوان نعمت الهی بر ایشان و پاداش عزلت.

 

در قسمت بعدی قوانین کلی حاکم بر جوامع و ارسال رسل و وقایع قیامت بیان میگردد.

 

---------------------------------------------

 

میتوان گفت تا حدود زیادی بعضی مفاهیم اوایل و اواخر سوره در تقارن هستند البته اوایل سوره مفاهیم مثبت و در انتها مفاهیم متقارن منفی.

 

در اوایل سوره میفرماید ...ندائا خفیا... در انتها نیز سوره با سکوت پایان می یابد: ...هل تحس منهم من احد او تسمع لهم رکزا...آیا صدایی از آنها میشنوی؟

 

از آیه 16 به بعد بحث نزدیک شدن روح ارسالی به حضرت مریم و باردار شدن ایشان آغاز میشود:

 

وَاذْكُرْ فِي الْكِتَابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِهَا مَكَانًا شَرْقِيًّا ﴿۱۶﴾

 

فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجَابًا فَأَرْسَلْنَا إِلَيْهَا رُوحَنَا فَتَمَثَّلَ لَهَا بَشَرًا سَوِيًّا ﴿۱۷﴾

.....

 

در ایه 16 از انتهای سوره  : أَلَمْ تَرَ أَنَّا أَرْسَلْنَا الشَّيَاطِينَ عَلَى الْكَافِرِينَ تَؤُزُّهُمْ أَزًّا ﴿۸۳﴾

 

برخلاف عموم تفاسیر بیان شده تکان دادن شدید کافرین برای اینستکه از آنها موجودات جهنمی ایجاد خواهد شد.. و آمار این خلقت جدید در آینده تهیه میشود..."ارسال" شیاطین بر کافرینی که دیگر راه خود را انتخاب کرده اند موردی ندارد!!!...ذریه ابلیس قبلا آنها را گمراه ساحته اند...

 

این شیاطین از ذریه ابلیس نیستند اینها از شیاطین جن (گروه یا دسته اول) میباشند آنهایی که قبل از هبوط آدم و ابلیس وجود داشته اند و از نظر انسان ناپیدا... از نوع جن سوره سبا و سوره جن....موجودات با سیر سریع در عالم شهادت دنیایی...عده ای بازیگوش (بازیگوش از جهت اینکه خواهان توقف در یک جا و در خدمت انسان – حتی حضرت سلیمان - باشند نیستند) از آنها تحت امر ملائکه ارسال میشوند....

 

گویی بعد از اینکه تعداد کافرین به عدد خاصی (که فقط خدا میداند) برسد قیامت برپا خواهد شد...تا میزان کمیت و کیفیت مواد لازم در خلقت جدید انسانهایی که در زمین جدید باقی مانده و کیفر خواهند شد مهیا و معادل گردد...

 

---------------------------------------------

 

در تقارن با آیه اخیر میتوان گفت آیه 16 به بعد اشاره به این دارد که دیدار با شخصیت تمثیلی روحانی نیز جسم و ذهن و روان حضرت مریم را تکان های شدید داده و مستولی شده است...

 

اشاره "روحنا" گویی به الگوی "نفخت فیه من روحی" در هنگام خلقت بشر اولیه اشاره دارد. مانند اینستکه این "روح" حاصل از دمیدن وقتی بر حضرت مریم نزدیک شده تمثیل انسانی پیدا کرده است. دمیدن روح در ابتدای خلق الگویی برای همیشه ایجاد نموده است این روح الگو با ملائکه امر خلق انسان همراه است...

 

چنین بنظر میرسد آیه ذیل از سوره القدر اشاره به این دارد که هر گروه از ملائکه روح مخصوص خود را دارند:

 

...تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر...

 

صفحه اول