درباره  ...ما رمیت اذ رمیت...

 

در باره آیه ذیل از سوره انفال :

 

فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَى وَلِيُبْلِيَ الْمُؤْمِنِينَ مِنْهُ بَلَاءً حَسَنًا إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ (17) انفال

 

و آیاتی از قبیل آیه ذیل از سوره نساء :

 

أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَةٍ وَإِنْ تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هَذِهِ مِنْ عِنْدِكَ قُلْ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ فَمَالِ هَؤُلَاءِ الْقَوْمِ لَا يَكَادُونَ يَفْقَهُونَ حَدِيثًا (78) نساء

 

ظاهرا سردرگمی وجود دارد. نسبت دادن عملی خیلی ظاهر و آشکار که از کسی سرزده به خود خداوند عجیب جلوه میکند و سازگار ناپذیر نشان میدهد.

 

بدون هیچ پیش شرطی هر آیه را در اتصال با بقیه آیات همان سوره مطالعه کنیم.از آیه 78 سوره نساء شروع کنیم.در آیه قبل یعنی آیه 77 سوره نساء از نوشته شدن قتال بر مسلمین عصر رسول الله خبر میدهد:

 

... ً وَقَالُوا رَبَّنَا لِمَ كَتَبْتَ عَلَيْنَا الْقِتَالَ لَوْلَا أَخَّرْتَنَا إِلَى أَجَلٍ قَرِيبٍ قُلْ مَتَاعُ الدُّنْيَا قَلِيلٌ وَالْآخِرَةُ خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقَى وَلَا تُظْلَمُونَ فَتِيلًا (77) النساء

 

موضوع ساده است. قوم هر پیامبری – البته اگر تقدیر الهی باشد – مشقات اجتناب ناپذیر برای استقرار دین جدید را باید از ناحیه الهی بدانند و بر آن صبور باشند.

 

وظیفه مسلمین عصر رسول الله ایمان و قتال برای ظاهرشدن و استقرار دین جدید است.ایشان انتخاب شده اند. یعنی مردم آن مکان و زمان برای ظهور دین جدید انتخاب شده اند فلذا باید این تقدیر الهی را با همه مشکلات قبول کنند و در ازای آن پاداش السابقون السابقون را دارند.

 

بر آن مسلمین مشقاتی که رخ میدهد تقدیر الهی است پس چه خیر و چه شر در مقابل آنها ظاهر گردد باید صبور باشند....مثلا در قضیه موسی نیز سیئات نازله بر آنها از ناحیه الهی قلمداد میشود....در مقابل در مواقع خاصی نیز امداد غیبی شامل حال آنها خواهد شد....

 

اما با وجود این بعضی مشقات خارج از برنامه استقرار دین بر اشخاص وارد میشود که آنها حتما منسوب به خود شخص آنها میباشد و از دایره مشکلات استقرار دین نیست.همانطور که میفرماید:

 

مَا أَصَابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَمَا أَصَابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ وَأَرْسَلْنَاكَ لِلنَّاسِ رَسُولًا وَكَفَى بِاللَّهِ شَهِيدًا (79) النساء

 

در سوره انفال نیز همین موضوع وجود دارد. خداوند کمک های غیبی (خصوصا در زمان ضعف ایمانی آنها....که در سوره انفال بدان اشاره میشود) برای پیروزی مسلمین عصر رسول الله تدارک میبیند.تا حتما این پیروزی رخ دهد و با انسان اتمام حجت شود.یعنی همان بیان پایان سوره جن که کمک غیبی الهی تا بدانجا که لازم باشد تا پیام دین جدید به پیروان ادیان دیگر برسد ادامه خواهد داشت:

 

عَالِمُ الْغَيْبِ فَلَا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَدًا (26) الجن

 

إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَدًا (27) الجن

 

لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالَاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَدًا (28) الجن

 

این کمک های غیبی و دخالت های مستقیم غیبی نباید در زمینه های خصوصی نیز جاری و ساری دیده شود چه در همان زمان رسول الله و چه زمان های بعدی....

 

موضوع جالب دیگر اینکه سه سوره النساء و الانفال و الجن در شاخه سوره بقره (طرح اولیه درختواره قرآنی) قرار دارند...شاخه ظهور و استقرار دین ....

صفحه اول