درباره آیه  46 سوره غافر سوره 40

 

عرضه شدن به آتش ذکر شده در این آیه در برزخ نیست: النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيْها غُدُوًّا وَ عَشِيًّا وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذابِ (46)

 

اول اینکه فقط نار جهنم نیست که در قیامت "غدوا و عشیا" کافرین و مشرکین بر آن عرضه میشوند بلکه نعمات و ارزاق بهشتی نیز در "بکره و عشیا" (سوره مریم) بر مومنین عرضه میشوند.بنابراین بجهت صبح و شام عرضه شدن نمی توان برداشت کرد که این عرضه شدن در برزخ است.برزخی که ارواح کاملا آلوده و یا آنهایی که با غفران الهی باید پالایش بشوند در آن مقطع فقط منتظر هستند و در قیامت به اجسام متناسب خود حلول خواهند کرد.با آن اجسام ممزوج خواهند شد.

 

دوم اینکه از آیات بعدی در سوره غافر معلوم میشود که این "النار" برای اقوام و افراد مشابه با آل فرعون (کافرین و مشرکین و مسرفین) نیز آماده شده است :

 

وَ قَالَ الَّذِينَ فىِ النَّارِ لِخَزَنَةِ جَهَنَّمَ ادْعُواْ رَبَّكُمْ يخَُفِّفْ عَنَّا يَوْمًا مِّنَ الْعَذَابِ(49)

قَالُواْ أَ وَ لَمْ تَكُ تَأْتِيكُمْ رُسُلُكُم بِالْبَيِّنَتِ  قَالُواْ بَلىَ‏  قَالُواْ فَادْعُواْ  وَ مَا دُعَؤُاْ الْكَفِرِينَ إِلَّا فىِ ضَلَالٍ(50)

 

سوم اینکه درخواست تخفیف حداقل یک روز از عذاب آتش که در جهنم انجام میشود  تنها با "غدوا و عشیا" سازگار است که تاییدی بر این برداشت است.از آنجاکه فرموده است در قیامت زمین تبدیل میشود به غیر زمین و همینطور آسمانها معلوم میشود که "غدوا و عشیا" و موارد مشابه آن جزء "متشابهات" هستند."غدوا و عشیا" متشابه آنچه در این زمین هستند میباشند.

 

بنابراین "النار" در آیه 46 سوره غافر همان آتش جهنم در قیامت است:

 

فَوَقَئهُ اللَّهُ سَيَِّاتِ مَا مَكَرُواْ  وَ حَاقَ بَِالِ فِرْعَوْنَ سُوءُ الْعَذَابِ(45)

النَّارُ يُعْرَضُونَ عَلَيهَْا غُدُوًّا وَ عَشِيًّا  وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ أَدْخِلُواْ ءَالَ فِرْعَوْنَ أَشَدَّ الْعَذَابِ(46)

 

بجهت شدت آن در اول آیه 46 آورده شده است و سپس اشاره به داخل نمودن آل فرعون در آن اشد عذاب شده است.

 

به زیبایی مقاطع زمانی "غدوا" و "عشیا" و "یوم" کنار هم بیان شده اند.همینطور پس از "سوءالعذاب" که عذاب دنیایی آل فرعون است به آن اشد عذاب در آخرت و یوم قیامت پرداخته شده است.چون قبلا معرفی شده است در آیه بعدی یعنی در آیه 47 گفتگوی اصحاب النار نقل میشود:

 

وَ إِذْ يَتَحَاجُّونَ فىِ النَّارِ فَيَقُولُ الضُّعَفَؤُاْ لِلَّذِينَ اسْتَكْبرَُواْ إِنَّا كُنَّا لَكُمْ تَبَعًا فَهَلْ أَنتُم مُّغْنُونَ عَنَّا نَصِيبًا مِّنَ النَّارِ(47) سوره غافر سوره 40

 

پس از "سوء العذاب" عذاب آخرت است در این بین عذاب دیگری وجود ندارد:

 

أُوْلَئكَ الَّذِينَ لهَُمْ سُوءُ الْعَذَابِ وَ هُمْ فىِ الاَْخِرَةِ هُمُ الْأَخْسَرُونَ(5) سوره نمل سوره 27

 

هیچ عذابی بلافاصله پس از مرگ یا نابودی این جهانی شروع نمی شود.چرا که میفرماید: 

 

حَتىَّ إِذَا جَاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قَالَ رَبّ‏ِ ارْجِعُونِ(99)

لَعَلىّ‏ِ أَعْمَلُ صَالِحًا فِيمَا تَرَكْتُ  كلاََّ  إِنَّهَا كلَِمَةٌ هُوَ قَائلُهَا  وَ مِن وَرَائهِم بَرْزَخٌ إِلىَ‏ يَوْمِ يُبْعَثُونَ(100) سوره مومنون سوره 23

 

مِّن وَرَائهِمْ جَهَنَّمُ  وَ لَا يُغْنىِ عَنهُْم مَّا كَسَبُواْ شَيًْا وَ لَا مَا اتخََّذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ  وَ لهَُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ(10)  سوره جاثیه سوره 45

 

و جهنم در برزخ نیست.پس از برزخ است.

--------------------------------------------------------------------

بعضی از مفسرین آیه ذیل از سوره نوح را ادله ای میدانند بر وجود آتش در عالم برزخ :

 

مِّمَّا خَطِيَتهِِمْ أُغْرِقُواْ فَأُدْخِلُواْ نَارًا فَلَمْ يجَِدُواْ لهَُم مِّن دُونِ اللَّهِ أَنصَارًا(25) سوره نوح

 

حال آنکه در آن "نارا" همان آتش فشان دریایی در هنگامه بروز طوفان نوح بوده است.پدیده ای که در بعضی از حوادث بزرگ دریایی هنوز هم رخ میدهد. در حادثه با عظمت طوفان نوح میتوانسته رخ ندهد؟ همان اشاره موجود در آیه "فار التنور" (از آیه 40 سوره هود) نیست؟

صفحه اول