ان قرآن الفجر کان مشهودا

در آیه ذیل از سوره شماره 17 سوره اسراء:

أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا (78) اسراء

بنظر میرسد با بیانی تکراری و واضح مواجه هستیم...از یک طرف "قرآن الفجر" در پی غسق اللیل و بدنبال تاریکی شب روشنایی صبح اعلام میگردد از طرف دیگر "قرآن الفجر" مشهود توصیف میشود!!!

اگر اتصال آیات سوره اسراء را بیشتر پیگیری کنیم این موضوع نه تنها تکراری نیست بلکه با بیان دو جنبه بسیار مهم از دو "فجر" و دو "قرآن" و در ارتباط تنگاتنگ با اتصال آیات سوره حکایتی شگفت آور میشود. حتی با سوره هایی دیگر نیز ارتباطات جالبی نشان میدهد...

بدنبال دو تا دو گانه "دلوک الشمس" و "غسق اللیل" که نشان از افول و ضعف دید و روشنایی طبیعی و پوشش تاریکی دارند دوگانه "قرآن الفجر" که آشکار شدن نور و کاربرد چشم و دیدن و خواندن آیات کتاب طبیعت است آورده میشود...

در دو دوگانه اول بصیرت درونی و تفکر مناسب هستند ولی در دوگانه دوم بینایی و "خواندن" آیات کتاب طبیعت مناسبند...

"قرآن الفجر" اول وضعیت همواره جاری است ولی "قرآن الفجر" دوم صورت تحقق یافته و ایده آل اولی است...اولی وظیفه روزانه هر انسان بینا و اندیشمند است دومی صورت محقق شده آنچه باید خوانده شود است...دومی همین قرآن است قرآنی که آیات و رازهای ظاهر و باطن را بیان کرده و بعنوان نعمت الهی در دسترس انسان قرار گرفته است...این با آیات بعدی سوره اسراء نیز سازگار است......احسن الحدیث است...بهترین "خوانش" ها و نظریات...

پس از بیان آشکار شدن "قرآن الفجر" یعنی پس ازبیان حقایقی که در روز روشن دیده خواهد شد و از این به بعد این حقایق در قرآن ذکر شده است میخواهد در اوقات تاریک  نیز این "قرآن" انجام شود....این قرآن در دسترس قرار گرفته خوانده شود...لذا در ادامه دستور شب زنده داری "همراه با خواندن قرآن" را به رسول الله میدهد....و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا...با دستور شب زنده داری به رسول الله و "قم اللیل...رتل القرآن ترتیلا..." در سوره مزمل نیز سازگار است...

از جانب دیگر در سوره اسراء در باره اعجاز قرآن و نحوه تهیه قرآن اشارات خاصی وجود دارند.

برای توضیح بیشتر به دو لینک با عناوین ذیل در همین سایت مراجعه شود:

" شهر رمضان و اتصال قول در قرآن  " و "  درباره ارتباط و اتصال آیات سوره اسراء سوره 17  "

در لیله القدر مفاد "احکمت آیاته" نازل شده است (چارچوب اولیه قرآن)...برای پیاده سازی و تفصیل آن ، ملائکه و روح از هر امری نازل شده اند و در یک شب تا صبح در سلم و سلامت و وحدت ، وظایف هر کدام تقدیر شده است ...

"قرآن الفجر" در سوره اسراء در بار دوم اشاره به آعاز ظهور قرآنی دارد که در پایان فجر لیله القدر قرار تهیه آن تقدیر شده بود...

مانند تهیه سیستم های نرم افزاری ، یک مرحله جمع آوری اطلاعات جزئی صورت میگیرد و یک مرحله پیوند اطلاعات...

"قرآن الفجر" دوم یعنی "خواندن آیات" و جمع آوری اطلاعات. "خواندن" آنهاست از ابتدای خلقت تا وضعیت جامعه انتخابی و محل نزول آتی قرآن تا آن موقع  توسط ملائکه و روح هر امری...

"کان مشهودا" یعنی اطلاعات جمع آوری شده بصورت " کتب قیمه" در آمد...این فرایند بیان معجزه و بهینه و دقیق آنچه جمع آوری شده و گونه و ورژن اولیه سیستم می باشد...این "صحف مکرمه" در ماه رمضان و لیالی عشر نازل و بدست "سفره کراما برره" داده شد....

این دو فرایند یعنی "قرآن الفجر" و "کان مشهودا" همان دو حرکت اشاره شده در سوره اسراء هستند. اولی نظیر "فجاسوا خلال الدیار" و دیگری "جئنابکم لفیفا"....اولی جمع آوری اطلاعات جزئی دومی بهم بافتن اطلاعات جزئی و بصورت صحف درآمدن...

آیاتی که مربوط به پرسش و پاسخ ها و حوادث جدید و انتخابی هستند بعدا به این گونه اولیه افزوده گردیده و سیستم قرآنی بروز رسانی می شده است...

البته این برداشت از آیه 78 سوره اسراء با معنی "شد" برای "کان" مناسب است...قرآن آشکار شد. این معنی "شد" با دو آیه بعد هم سازگار است:

وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ كَانَ زَهُوقًا (81) اسراء

وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا (83) اسراء

ابتدا نازل شد بر ملائکه و مامورین حفظ قرآن مورد اشاره آیات ذیل:

فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ (13) عبس سوره 80

مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ (14) عبس

بِأَيْدِي سَفَرَةٍ (15)

كِرَامٍ بَرَرَةٍ (16) عبس

و آشکار خواهد شد بر پیامبر و دیگر انسان ها... آیا اشاره به سوره عبس و آمدن شخص کور به نزد پیامبر اشاره به تاریکی و روشنایی نیست؟

در ماه رمضان این صورت تفصیلی اولیه (گونه یا ورژن اولیه سیستم) نازل شده و در اختیار ملائکه وحی قرار گرفته است و آماده تلاوت بر محمد مصطفی ...

"لیال عشر" در سوره فجر (سوره 89) را میتوان اشاره به لیالی قدر در ماه رمضان ماه نزول قرآن دانست...اشاره به "عشره کامله" برای 10 روز روزه (البته به جبران نداشتن قربانی در حج) در کنار اشاره لزوم "تکمیل" 30 روز روزه :

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (185) بقره

ما را به "باور" این میرساند که 10 روز (ده تا فجر) از شهر رمضان اتفاق مهمی رخ داده بوده است. رخدادی در رابطه با نزول قرآن...نزول اولیه یعنی همان "قرآن الفجر"...در ایامی دیگر با آیات بعدی حین نزول قرآن بروز رسانی و "تکمیل" میشود....

...دو گانه آیات قرآن و آیات انسانی (مومنین) ...

مشابهت "صحفا مطهره" در سوره بینه (سوره 98) با آیاتی از سوره عبس (سوره 80) نیز باید مورد توجه باشد...

سوره بینه همان سوره ای است که به آمدن اسلام و قرآن و تفکیک اهل کتاب از مشرکین اشاره دارد...و تفکیک خیرالبریه و شر البریه....

سوره اسراء (17) و بینه (98) متقابل هم بر شاخه دوم بوده و اشاره به تهیه خود قرآن و مندرجات آن دارند....دو سوره فجر (98) و عبس (80) بر شاخه اول درختواره و به حفاظت و نگهداری غیبی از قرآن و باور انسان به قرآن اشاره دارند...جمع ارقام شماره دو عدد 17 است و جمع ارقام دو سوره دیگر  عدد 8 ...

سوره قدر (متقابل با سوره کهف) اشاره به عمیق ترین لایه دارد که هیچ انسانی در جریان وقایع آن قرار نگرفته است...

صفحه اول